KKBC2 tegen MISTER100 LIER2

Uitslagen, verslagen en informatie over de NIDM competitie van de KBBB

Moderator: Stany Buyle

Post Reply
Eddy C.
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes

KKBC2 tegen MISTER100 LIER2

Post by Eddy C. »

Goedenavond,

Dinsdag speelde het team van KKBC2 tegen de "nostalgie" ploeg van Mister100 Lier2 en het werd smullen van biljarten op hoog niveau.

Image

Aangezien ik het scorebord moest bedienen van de partij tussen Willy en Koen Ceulemans kon ik alles van dichtbij volgen, en het was de moeite. Stany zat naast mij en nam wat foto's voor mijn verslag.

Op bord 4 dus de partij tussen Willy Leman en Koen Ceulemans:
Koen Ceulemans, -in een ver verleden winnaar van een Grand prix in Kaïro-, maakte met een serie van 7 vanaf de eerste beurt duidelijk dat ze uit Lier gekomen waren om te winnen.
Image

Willy reageerde koel met 4 waarvan twee prachtige driehoekjes in de lengte van het biljart, een beetje het handelsmerk van Willy en op basis van zijn verleden als Belgische topper in bandstoten met 1 titel als kampioen van België ereklasse band in aanwezigheid van Ludo Dielis én Frederic Caudron...
Koen mist en Willy maakt 5 gevolgd door perfecte verdediging. Koen mist terug en Willy blijft scoren op de wijze van topspelers met een achtergrond van seriespelen. Prachtig om naar te kijken...
In de 14de beurt speelt Willy voor zijn laatste punt en mist. Koen komt nog terug tot 29-20 maar dan maakt Willy af met een magistrale trekstoot over gans de tafel. :o :o :o

Image

30-20 in 15 beurten. Chapeau...
Image

Op bord 3 maakte Francky zijn rentrée tegen de 11 voudige Franse kampioen én vice wereldkampioen Richard Bitalis, die zijn laatste titel behaalde in Frankrijk in 2006 in finale tegen Jérémy Bury.
Richard is nog steeds zeer actief als speler en dus een geducht tegenstander voor Francky.
Het zag er lang naar uit dat Francky voor een stunt kon zorgen maar in de 27ste beurt maakte Bitalis uit met een perfect gespeelde serie van 6.
29-30 in 27 beurten en 2-2

Image

En dan kwamen de twee levende legendes aan de beurt... Ludo Dielis en Raymond Ceulemans tegen respectievelijk Frederic Roelandts en Cédéric Melnyschenko.

Image

Op bord 2 speelde Ludo Dielis, ex wereldkampioen professionals en tweevoudig wereldkampoen UMB tegen Frederic Roelandts.
Ludo ging zeer goed van start met snel een grote voorsprong maar de honger naar winnen zoals destijds is duidelijk verdwenen. Rond de 20ste beurt viel Dielis compleet stil en Frederic knabbelde de achterstand langzaam maar zeker weg met ijzersterke verdediging.
40-33 in 45 beurten... De tand des tijds...
Image

En dan, op bord 1, Raymond Ceulemans, de maestro, de greatest of all times met 35 wereldtitels en 48 keer Europees kampioen, nog steeds mede recordhouder hoogste serie van 28 (Samen met Komori, Roland Forthomme en Frederic Caudron) en met een actieve carrière als professional tot 2001, het jaar warin hij de laatste keer wereldkampioen werd tegen Marco Zanetti in de finale ... Raymond Ceulemans gaf als kopman partij aan onze kopman Cédéric Melnyschenko.

Image

Wat kan die mens nog mooi biljarten, ondanks zijn 86 jarige leeftijd... (°12 juli 1937 )
Image

Maar ook hier, spijtig genoeg, de tand des tijds... De aanhoudende verdediging van Cédéric en misschien het late uur deden ook Raymond stilvallen in het laatste deel van de wedstrijd...
40-32 in 34 beurten en 6-2 voor KKBC2. Joepie !

Image

Stany, -overduidelijk een geweldige Ceulemans-fan vertelde mij na de wedstrijd dat Raymond Ceulemans in 1974, dat is dus bijna 50 jaar geleden, de schaal van Laere won in biljartclub "de gouden sleutel" met een algemeen gemiddelde van 2,013 over 5 partijen naar 60 punten. Dat zijn 300 punten in 149 beurten !!!
Rekening houdende met het feit dat er toen véél meer verdediging gespeeld werd als vandaag, en op lakens die zeer traag waren en een 9-bander een kunststoot was, schat hij dit veel hoger in dan hetgeen de huidige top presteert, zelfs de 2,48 AG van Dick Japsers in Veghel op de World Cup van vorige week.
Jaspers deelt volgens Stany deze mening...

Na de wedstrijd was het weer gezellig met een paar mensen van onze club en de fans uit Gravelines.
Willy, ondertussen herdoopt door Rita tot "Mister 2.0" was in zijn nopjes.
En ikke, nog steeds onder de indruk van die ongelooflijke trekstoot :o van Willy bij zijn laatste punt vroeg hem hoe hij dat deed. Willy antwoordde dat hij met zijn nieuwe op maat gemaakte "eSBee" keu gekozen had voor de Super high density toppen omdat hij zo graag met 10,5mm ø speelt maar toch graag een zo stevig mogelijk.
Ik vroeg hem ook waarom hij niet voor carbon toppen gekozen had.
Willy antwoordde: " Eddy, ik heb een stage gevolgd bij Jaspers in de nieuwe winkel van Rita en Stany. Jaspers is de beste ter wereld en die speelt met houten toppen, net zoals Zanetti, Caudron, Choo en Blomdahl. Er zal wel een reden zijn dat die met hout blijven spelen..."
Tja, wat kan ik daar op zeggen... :? :shock:

Dank aan onze arbiters en scheidsrechters en aan de uitbating voor de prachtige locatie en de verzorgde bediening.

Tot de volgende.

Eddy Cardon.
Post Reply